Suomi
Gamereactor
artikkelit

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Gamereactorissa rakastetaan vauhtia. Olipa pelinä iloinen kart-kaahailu tai vakavamielinen kilpasimulaatio, sille löytyy tilausta. Tsekkaa toimituksen suosikit 1980-luvulta tähän päivään!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Indianapolis 500: The Simulation
Amiga, PC / 1989
Papyrus oli vastuussa yhdestä aikansa kunnian-himoisimmasta autoilu-pelistä. Ohjelmoijat David Kaemmer ja Omar Khudari pääsivät jo 80-luvun lopulla jyvälle siitä, mitä vaaditaan realistisen, haastavan, mutta samaan aikaan hauskan autoilun toteuttamiseen. Indianapolis 500: The Simulation tarjosi yhtenä ensimmäisistä peleistä mainiot säätömahdollisuudet, ja kokonaisen Indy 500 -kilpailun pääsi ajamaan juuri mieleistensä asetusten kera. Peli oli Amigalle ilmestyessään uranuurtaja ja ansaitusti menestys.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Need for Speed III: Hot Pursuit
PC, Playstation / 1998
Need for Speed III ilmestyi vuonna 1998, joka lienee kaikkien aikojen paras vuosi ajopelien ystäville. Kyseessä on myös se Need for Speed, joka loi perustan kaikille myöhemmille osille. Kolmonen toi poliisitakaa-ajot merkittäväksi osaksi sarjaa ja mahdollisti jopa poliisiautojen kepittämisen kaahailijoiden kannoilla. Eksoottiset autot olivat aikaansa nähden huikean yksityiskohtaisia, ja niitä pääsi myös tuunaamaan. Vielä nykyäänkin NFS-sarja luottaa samaan perusreseptiin.

Tämä on mainos:
Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Richard Burns Rally
PC, Playstation 2, Xbox / 2004
Richard Burns Rally jakaa mielipiteitä. Toisten mielestä se on paras rallisimulaattori ikinä, toiset moittivat sitä epärealistisen vaikeaksi. Ongelma kiteytyy pelien rajoittuneempaan näppituntumaan oikeisiin autoihin verrattuna. Fakta on kuitenkin se, ettei toista yhtä kunnianhimoisesti fysiikkaan suhtautuvaa rallipeliä ole tehty. RBR:ssä pärjääminen vaati oikeiden ajotekniikoiden opettelemista, mutta lopulta onnistumisen riemu oli sanoinkuvaamaton. Omissa piireissään pelin suosio on kestänyt hyvin aikaa; modit ylläpitävät sisällön tuoreutta edelleen.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Rally Trophy
PC / 2001
Ennen kuin Bugbear siirtyi kehittämään räjähtäviä romuralleja, studio loi yhden ainutlaatuisimmista rallisimulaattoreista. Colin McRae Rallysta ja Richard Burns Rallysta poiketen Rally Trophy otti aiheekseen historic-rallin upeine klassikkoautoineen. Aikaansa nähden tolkuttoman tyylikkäät grafiikat, haastavat mutta palkitsevat ajomekaniikat sekä realistiset radat tekivät tehtävänsä ja painoivat pelin syvälle rallifanien mieliin. Etuvetoisten ja takavetoisten ero tulee tässä pelissä erinomaisesti esille. Rallipelien ratamallinnukselle perinteisesti haastava Suomikin näyttää suomalaisten tekemänä hyvältä. Pelin kuorrutti mukava moninpeli, jossa ihmisvastustajia pääsi haastamaan kahva kahvassa. Se tosin myönnettäköön, että kartanlukijan älähdyksiin leipiintyi harvinaisen nopeasti (ainakin ojia kyntäessä). Rally Trophy ei harmittavasti ole saanut jatkoa. Käännös oli suunnitteilla Xboxille, mutta se peruuntui, minkä jälkeen sarjasta ei ole kuulunut mitään.

Tämä on mainos:
Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Grand Prix 4
PC / 2002
Simulaattorisota Microprosen Geoff Crammondin ja Papyruksen David Kaemmerin välillä oli vuosituhannen alussa kestänyt jo yli kymmenen vuotta. Liekit nousivat uusiin korkeuksiin, kun Crammond kiihdytti radalle palkitun Grand Prix -sarjansa neljännellä ja ehdottomasti parhaalla osalla. F1-simulaatio ei ollut aiemmin yltänyt tällaisiin ulottuvuuksiin, ja vaikka jotkut yrittivätkin kovasti väittää, että Grand Prix 4 oli vain graafinen päivitys vuosia vanhaan edeltäjäänsä, Gamereactor tiesi paremmin. Rengasfysiikka oli kokenut selvän päivityksen, eikä peli jättänyt mitään epäilyksiä siitä, etteikö Crammond olisi luonut tässä mittatikkua tuleville kilpa-ajosimulaatioille.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Burnout Paradise
PC, Playstation 3, Xbox 360 / 2008
Vaikka brittiläisellä Criterion Gamesillä oli plakkarissaan jo kolme kutkuttavan addiktoivaa Burnout-kaahailua, niin vieläkin parempaa oli luvassa vuonna 2008. Burnout Paradise räjäytti aikaisemmin rajatuille radoille sijoittuneen Burnout-kokemuksen täysin avoimeen maailmaan, minkä seurauksena syntyi sarjan monipuolisin ja pitkäkestoisin kurvailu. Jo yksinkin Paradise Cityssä kisaaminen oli sangen viihdyttävää, mutta verkkomoninpeli ihmisvastustajia vastaan käänsi hauskanpidon viisarit kaakkoon, ja pelti ruttaantui. Hurjapäinen hurjastelu Paradise Cityssä ja sitä ympäröivillä vuorilla onnistuu iskemään kerta toisensa jälkeen, ja se on syy miksi tätä Burnoutia tulee helposti pelattua vielä nykyäänkin.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

F-Zero GX
Gamecube / 2003
Mikä mahtaa olla maailman vaikein kaahauspeli? Nintendon kirpeän pippurinen F-Zero GX on ainakin hyvä kanditaatti. Se oli kuitenkin haastava nimenomaan hyvällä tavalla eikä pyydellyt suoraviivaisuudessaan mitään anteeksi. Nopeuksissa mentiin välillä täysin yli hilseen, mutta leijuvilla aluksilla meno oli silti koukuttavaa ja peli tarjosi myös loistavaa ratasuunnittelua. Nyt vain seuraaja Wii U:lle!

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Indy Car II
PC / 1995
Kaemmer ja Papyruksen tiimi olivat ladanneet tykkinsä ennen vuoden 1995 rallisesonkia, jolloin studio julkaisi Indy Car II:n. Lopputuloksena oli yksinkertaisesti studion paras kilpa-ajosimulaattori. Mitään muuta rallipeliä ei ole koskaan modattu sillä hartaudella ja niin vakaumuksellisen käyttäjäjoukon toimesta kuin Indy Car II:ta. Se säilyttää edelleenkin suosionsa modausominaisuuksiensa vuoksi, huolimatta matalatarkkuuksisesta grafiikastaan. Käsittämättömän hyvin tehdyt fysiikat ja erinomaisen nerokas tuunausjärjestelmä tekevät tästä kaikkien aikojen 13. parhaan ajopelin.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Toca 2
PC, Playstation / 1998
Codemastersin alkuperäinen Toca Touring Car Championship kuvasi brittiläistä vakioauto-sarjaa ja menestyi kaupallisesti ihan mukavasti. Peli oli visuaalisesti korkeatasoinen ja tarjosi lajityypin senhetkiseen parhaimmistoon kuuluneen ajokokemuksen. Fysiikat eivät silti olleet täydelliset, ja moitteita saattoi antaa siitä, että autot lipsuivat asfaltilta turhan helposti. Vuotta myöhemmin seuranneeseen jatko-osaan tuntumaa hiottiin. Autot reagoivat painopisteen muutoksiin selvemmin, mikä teki heti tuntuvan eron. Toca 2 yhdisti mukaansatempaavasti realistisia ja arcademaisempia piirteitä, joista kähertynyt elämys oli niin paljon edellä aikaansa, että Codemastersilla oli myöhemmin vaikeuksia palata sarjaan ja löytää sama hyvä tasapaino jatko-osille. Jo se, että pelkällä näppäimistöllä liiraillessa saattoi aistia joka renkaan, kertoo tuntumasta kaiken.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Mario Kart 64
Nintendo 64 / 1997
Mario Kart on kautta aikain parhaimpia bilepelejä. Jokaisella osallaan sarja on pistänyt teknisesti paremmaksi ja tarjonnut uusia kikkoja. Vaikka viimeksi ilmestynyt Mario Kart Wii olisi ehkä ilmiselvin valinta, niin tällä kertaa annamme nostalgian siipien viedä meidät mukanaan. Mario Kart 64 oli yksinkertaisesti mahtava tapaus, joka iski sellaisella suvereenilla voimalla, ettei kilpailijoita enää edes erota peräpeilistä. Neljän pelaajan jaetun ruudun kisoissa riemu ratkesi joka kerta ja Battle Mode oli hitti, jonka vetovoimaa Nintendo ei oikein ole onnistunut toistamaan uudemmissa osissa.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Grand Prix Legends
PC / 1998
Yksityiskohtaisen ajosimulaattorin rakentaminen vuoden 1967 F1-kauden puitteisiin kuulosti kaistapäiseltä idealta. Papyrus käytti projektiin kuitenkin kaiken sen kokemuksen ja tietotaidon, jonka se oli hankkinut Indy-sarjansa puikoissa. Vuonna 1998 valmistunut Grand Prix Legends löi hardcore-simulaattorien kentän kertalaakista uusiksi, eikä tähän päivään mennessäkään ole tehty liikaa ajopelejä, jotka yltäisivät puhtaasti realismissa samalle tasolle. Jotain suosion sitkeydestä kertoo se, että modaajat jaksavat julkaista Grand Prix Legendsiin edelleen uutta sisältöä.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Colin McRae Rally 2.0
PC, Playstation / 2000
Codemasters iski kultasuoneen jo ensimmäisellä Colin McRae Rallyllaan 1998, mutta toinen osa nousi klassikoksi. Lennokas, mutta mukavan haastava ajomekaniikka koukutti eeppisesti. Grafiikat olivat upeat. Radat olivat juuri sopivat. Jos joku keksi ehdottaa kaksinpeliä, se oli menoa useiksi tunneiksi. Vaikka Colin McRae Rally on pitkä sarja, jossa ei ole käytännössä yhtään mätää osaa, kakkososa on kiistatta se, jolla on ollut vahvin vaikutus. 14 vuotta myöhemmin peliin voi edelleen tempautua mukaan.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Wipeout 2097
PC, Playstation, Saturn / 1996
Wipeout teki aikanaan Psygnosiksesta, Amiga-hullusta pikkukehittäjästä, Sonyn uuden lempilapsen. Studion luoma futuristinen leijuralli myi kuin jäävesi aavikolla, eikä kellään ollut missään vaiheessa epäilyksiä siitä, etteikö tälle pelille tehtäisi myös jatkoa. Wipeout 2097 oli heti paremman näköinen ja täynnä tiukkaa tanssimusaa ja juuri oikeanlaista asennetta. Se oli myös erinomaisen hyvin tasapainotettu sekä ajofiiliksensä, vauhtinsa että kenttäsuunnittelunsakin puolesta. Itseasiassa Wipeout 2097 on edelleenkin kaikkien aikojen paras futuristinen kilpa-ajopeli. Sen sietämättömän hankala Piranha-luokka on vieläkin jotain, mitä koitamme epätoivoisella raivolla selättää 15 vuoden itsepäisen harjoittelun jälkeen. Ehkä se vielä siitä, joskus seuraavan 15 vuoden aikana...

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Virtua Racing
Mega Drive, Saturn / 1994
Hard Drivin', Stunt Car Racer ja Winning Run ehtivät väläytellä polygonipohjaisia 3D-maailmoja kaahailugenreen jo ennen kuin Sega ehti apajille. Kukaan ei kuitenkaan tehnyt niitä yhtä hyvin kuin Yu Suzuki ja tämän legendaarinen Am2-tiimi. Virtua Racing on formulapeli, joka sisältää neljä temaattisesti erilaista rataa. Aikanaan grafiikka avasi kokonaan uusia ovia ja ajomekaniikka oli yksinkertaisesti koukuttava. VR on sangen vaikea peli, joka palkitsee siinä missä se haastaakin. Ennen konsolikäännöksiä peli ilmestyi pelihalleihin, joissa sitä ajettiin hydraulisissa ohjaamoissa jättinäytöiltä. 1990-luvun alkupuolella siinä riitti ihmettelemistä.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

GTR 2
PC / 2006
Simbin tuli simulaatiopiireissä tunnetuksi GTR-sarjallaan, josta etenkin toinen osa seisoo tänäkin päivänä yhtenä parhaiten realisoiduista autourheilupeleistä. Laadun takeena oli osaltaan Simbinin johtaja Henrik Roos, joka on itse entinen FIA GT -kuljettaja ja tuntee lajin salat paremmin kuin keskivertopelituottaja. Valtaosan itse kehityksestä teki Blimey Games, nykyinen Slightly Mad Studios (Project Cars, Need for Speed: Shift), joka tuotti kutakuinkin realistisinta fysiikkaa ja autenttisimpia automalleja mitä genressä oli tuohon mennessä nähty. GTR 2:n jälkeen Simbiniltä on tullut samalla pohjalla muun muassa STCC: The Game ja Race Pro, mutta mikään uudemmista peleistä ei ole saanut yhtä kiistatonta suitsutusta kuin GTR 2. Toivoa sopii, että studio löytää huippuvireensä uudelleen ja tuottaa vielä joskus huhuillun GTR 3:n.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

iRacing
PC / 2008
Visio oli selkeä, ja tavoite oli kirjattu kiveen: David Kaemmer päätti vuoden 2005 lopussa kasata kokoon ne pääohjelmoijat, joiden kanssa hän oli työskennellyt viimeisen 20 vuoden aikana, ja luoda siten unelmatiimin, joka seuraavan kolmen vuoden aikana loisi kokonaan uudentyyppisen kilpa-ajopelin. Siitä tulisi tilauspohjainen simulaattoripalvelu, joka ensisijaisesti toimisi opetustyökaluna oikeille kilpa-ajajille. Loppu onkin historiaa. IRacing on edelleenkin maailman takuulla paras hardcore-ajosimulaattori, jolla muun muassa Jimmie Johnson ja Jeff Gordon harjoittelevat päivittäin.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Ridge Racer
Playstation / 1995
Namcon kirkkaasti paras ajopeli on vauhdikas kolikkopelikäännös, joka viis veisaa todenmukaisuuksista. Ridge Racer -sarjan ensimmäinen osa ei ollut läheskään niin täyteen ahdettu kuin myöhemmät seuraajansa, mutta se teki yhden hyvin tärkeän asian oikein: ohjauksen. Salamannopea hyppy kaasulta jarrulle ja takaisin heitti punaisen ajomobiilin hullunherkulliseen luisuun pitkin pitkiä, postikorttimaisemin koristeltuja kaarteita. Driftausmekaniikka oli aikalaisekseen yksinkertaisesti täydellinen. Huolimatta nykymittapuulla heikonpuoleisesta ruudunpäivityksestä peli on ihmeen koukuttava edelleen. Eikä pidä unohtaa, että Ridge Racer on Pleikkarin menestyksen kulmakiviä, vaikka sittemmin sarjasta onkin väännetty vitsiä.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Sega Rally
Saturn / 1995
Rallinirvana - siinä sana, joka kuvailee osuvasti Am5-studion onnistumista Sega Rallyn kanssa. Kolikkopelihalleihin alun perin saapunut ja myöhemmin Saturnille ja PC:lle käännetty rallihirmu iski ajotuntuman kuntoon kertaheitolla. Palkitsevat fysiikat, haastavat radat sekä vauhdikkaat kisat pitivät huolta, että ratissa kului tunti poikineen. Peli oli omana aikanaan parasta ralliviihdettä ja myöhemmin se esikuva, josta Codemasters otti mallia ensimmäistä Colin McRae Rallya luodessaan.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Gran Turismo
Playstation / 1998
Gran Turismo oli uskalias hanke Sonyn puolelta. Oli vasta vuosi 1992, kun pelin kehitys aloitettiin, eikä Sony ollut valmis julkaisemaan pelin alustaa, Playstationia, pariin vuoteen. Kehitys vaati lopulta yli 10 miljoonaa euroa ja viisi vuotta aikaa, mutta Sonyn onneksi panostukset eivät valuneet hukkaan. Gran Turismosta tuli Playstationin myydyin nimike, ja loistoarviot turvasivat pelille vankan aseman genren uutena kruununjalokivenä. Menestyksen salaisuus oli yhdistelmä Papyruksen ja Microprosen simulaattoreista tuttua realismia ja verrattain tavallisia autoja, joiden tarjoamaan ajokokemukseen kuka tahansa voi samaistua. Sisältöä ei vielä tässä vaiheessa ollut ylenpalttisesti, mutta konsepti oli lisenssitesteineen heti kasassa. Lukuisat jatko-osat ovat vain hioneet ja laajentaneet kaavaa vuosien varrella.

Top 20: Kaikkien aikojen parhaat kaahailut

Forza Motorsport 4
Xbox 360 / 2011
Forza Motorsport on paljon velkaa Gran Turismolle. Jos Gran Turismoa ei olisi, tuskin olisi Forzaakaan. Monien muiden kehittäjien tavoin Turn 10 silmäili häpeilemättömästi Polyphony Digitalin mestariteosta omaa vastinettaan luodessaan, mutta siinä missä muut epäonnistuivat kehittelemään pelejään pelkästä jäljitelmästä varteenotettavaksi haastajaksi, Turn 10 onnistui - ja kiri ennen pitkää myös esikuvastaan ohi. Forza-sarja saavutti tähänastisen huippunsa 2011 ilmestyneessä neljännessä osassaan. Jo ennestään hyvä ajomekaniikka hiottiin erinomaiseksi turvautumalla rengasvalmistaja Pirellin apuun. Vertailemalla tosimaailmasta saatua rengasdataa ja pelin koodia kehittäjät pystyivät hiomaan mallejaan, jotka jäljittelevät kumien ja koko auton käyttäytymistä kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja käännöksissä. Lopputulos tuntuu äärimmäisen tyydyttävänä näppituntumana, ja lyhyt kokeilu venyy helposti kierrosten mittaiseksi testimaratoniksi. Mutta fysiikat eivät ole Forzassa kaikki kaikessa. Verrattuna Gran Turismoon uramoodi on mehukkaampi ja tekoäly elävämpi. Viritys- ja muokkausmahdollisuudet ovat esimerkilliset. Yhteisölliset verkko-ominaisuudet ovat genrensä parhaat. Viimekädessä peli ei siis ansaitse ykkössijaansa minkään tietyn yksityiskohdan ansiosta, vaan kaikkien yhteisvaikutuksesta. Halusipa sitten ajaa kilpaa radoilla, driftailla Japanin vuoristoteillä, kuunnella Jeremy Clarksonin autoesittelyitä, leikkiä rasvapeukaloa, tehdä autoista taidetta tai käydä muiden kanssa kauppaa, Forza Motorsport 4 ei jätä kylmäksi. Se on kaikenkattava autopeli, josta voi nauttia niin radalla kuin sen ulkopuolella.

Lista ilmestyi alkujaan Gamereactor-lehden numerossa 57 (helmikuu 2014).



Ladataan seuraavaa sisältöä