Suomi
Gamereactor
artikkelit
Get Water!

Decode Global haluaa muuttaa maailmaa peli kerrallaan

Get Water! julkaistiin maailman vesipäivänä. Yksinkertaisen mutta kunnianhimoisen pelin taustalta löytyy myös GR:n lukijoille tuttu nimi.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Indie-kehittäjä Decode Global perustettiin viime vuonna Montrealissa, Kanadassa, mutta studiolta löytyy yllättäen myös suomalaisväriä. Gamereactorissakin männävuosina avustanut Tuuli Saarinen toimii nykyisin studiolla pelisuunnittelijana.

HQ

Studio julkaisi hiljattain esikoispelinsä nimeltä Get Water!, ja tiedustelimme Tuulilta tarkemmin, mistä peli on tehty ja mitä suunnitelmia Decodella on tulevaisuuden varalle.

Millainen missio tai filosofia teillä on pelisuunnittelun taustalla?

Yrityksenä haluamme suunnitella pelejä joita on hauska pelata, mutta joilla on samalla merkitystä. Monet vakavilla teemoilla taustoitetut pelit keskittyvät vain itse viestiin, jolloin pelattavuus tulee toissijaisena. Me pyrimme sovittamaan sekä viestin että pelimekaniikan yhteen tukemaan toisiaan. Näkökulmamme yhteiskunnallisten haasteiden kanssa on tarkastella niitä optimistisesta ja ratkaisukeskeisestä suunnasta muuttaen sen mielekkääksi pelattavuudeksi. Uskomme, että pelien parissa viihtyvät oppivat tiedostamattaan uutta.

Henkilökohtaisesti minua on aina kiinnostanut pelien potentiaalin tutkiminen narratiivisena ja kokeellisena välineenä. Get Water! oli siten hieno kokemus, sillä halusimme pitää pelin yksinkertaisena, suoraviivaisena ja hauskana tekemättä kompromissia viestin selkeyden kanssa. Suunnitelma oli haastava, joten ihmisten reaktioita on ollut jälkeenpäin mielenkiintoista seurata. Olen itse erittäin tyytyväinen siihen, miten peli toimii sekä pelattavuuden että tarinankerronnan osalta.

Tämä on mainos:
Get Water!

Mistä Get Waterissa on kyse?

Pelinä Get Water! on tarinavetoinen, kosketuksella ohjattava loputon juoksupeli. Protagonisti Maya joutuu vedenhakureissulle kesken koulupäivän. Pelaajan tehtävänä on ohjata hänet kaksiulotteisen kentän läpi esteitä väistellen. Mayan juoksua avustetaan piirtämällä sormella viivaa, jonka päällä tämä voi "surffata". Hän voi myös käyttää bumerangiaan vihamielisten riikinkukkojen torppaamiseen.

Pelin ydin käsittelee vedenpuutetta ja sitä, miten asia vaikuttaa tyttöjen koulutukseen. Yleensä tytöt hakevat vettä perheilleen pitkienkin ja vaarallisten matkojen takaa. Haluamme tuoda tämän viestin läpi fiktion ja tarinankerronnan kautta pitäen pelattavuuden silti hauskana ja mielekkäänä.

Tämä on mainos:

Millainen prosessi oli saada Get Water! ideasta valmiiksi julkaisuksi?

Prosessi alkoi itse asiassa Decode Globalin kumppanuusohjelman ja Random Hacks of Kindness -tapahtuman yhdistelmällä. Kumppanuusohjelma toi viisi pelisuunnittelun opiskelijaa Montrealiin, jossa toimitusjohtajamme Angelique aloitti kuuden kuukauden "hackathonin". Tiimin ensimmäinen prototyyppi ei muistuttanut Get Wateria ollenkaan, mutta ohjasi meitä oikeaan suuntaan. Useita iteraatioita (ja viikkoja) myöhemmin päädyimme kosketusohjattuun juoksupeliin. Tosin tässä vaiheessa monet lopullisen pelin ominaisuudet olivat vasta ajatuksen tasolla. Liittyessäni Decodeen perusmekaniikka oli jo olemassa, mutta taitojärjestelmä, käyttöliittymä ja etenkin tarina olivat vielä vaiheessa. Keskityin siis hiomaan niitä ennen maailman vesipäiväksi suunniteltua julkaisua. Loistava graafikkomme paahtoi kuin viimeistä päivää piirtäessään tarinaa edistäviä välinäytöksiä. Saimme myös ohjelmointipuolelle apua.

Get Water!

Voi olla kenties liian aikaista tehdä johtopäätöksiä, mutta miten koette pelin onnistuneen tässä vaiheessa?

Media on ollut kiinnostunut pelistä, samoin kuin veden riittävyydestä ja naisten oikeuksista huolehtivat järjestöt. Henkilökohtaisesti peliä rakastavat pelaajat ja viestimme välittäminen eteenpäin on jo voitto itsessään. Tärkeintä minulle ei ole ollut taloudellinen tulos vaan pelin vaikutus ihmisten ajatteluun maailman tilasta.

Yrityksenä haluamme saavuttaa kolme asiaa: miljoona latausta App Storessa, pelin hyödyntämisen pohjoisamerikkalaisissa kouluissa sekä partnerisuhteiden luomisen niin paikallisiin kuin maailmanlaajuisiin vesivaroja, opetusta ja sukupuolten tasa-arvoa hoitaviin tahoihin. Näillä kolmella tavalla haluamme varmistaa, että pelin sanoma menisi perille ympäri maailman.

Mitä toivotte saavuttavanne Get Waterin ja tulevien julkaisujenne myötä?

Toivon pelin vaikuttavan ihmisten tietoisuuteen etenkin Pohjois-Amerikassa, missä maailman tila ei tunnu olevan esillä kovinkaan usein. Toivottavasti peli kannustaa heitä lukemaan lisää asiasta. Sama pätee tietysti myös tuleviin julkaisuihimme. Haluaisin pelin naispuolisen protagonistin ja Decode Globalin yrityksenä rohkaisevan nuoria tyttöjä harkitsemaan pelien tekemistä harrastuksena tai ammattina.

Yrityksenä haluamme vaikuttaa positiivisesti ihmisten näkemyksiin ja voimaannuttaa naisia pelien kautta etenkin kolmannen maailman maissa. Uskomme pelien kautta voimamme opastaa ihmisiä naisten hygienian kaltaisissa, monissa maissa tabuina pidetyissä aiheissa. Peleillä voi olla yhteiskunnallista vaikutusta.

Get Water!

Mitä mieltä olette peliteollisuuden tilasta tällä hetkellä? Voisiko se toimia paremmin tai tehdä enemmän?

Palasimme optimistisin tunnelmin GDC13-messuilta, jossa aikuisemmat, erilaisemmat ja merkityksellisemmät teemat tuntuivat olevan entistä paremmin esillä. Jopa isoja AAA-pelejä julkaisevat yritykset olivat tästä kiinnostuneita. Kotakussa julkaistu artikkeli kertoo asiasta mielestäni hyvin.

Mediana peleillä on silti vielä matkaa kuljettavana. Pelien moninaisuus ja kypsyys niin AAA- kuin indiepelien osalta on vielä vaiheessa. Vaikka pelintekijät itse olisivat valmiita muutokseen, teollisuuden muita osapuolia tämä ei tunnu kiinnostavan. Markkinointi- ja liiketoimintanäkökulmasta perinteisten kaavojen rikkominen ei tunnu arvokkaalta tai mielekkäältä. Sosiaaliset pelit kaipaisivat myös uudistumista ja innovaatioita nykyistä nopeammalla tahdilla. Zyngan esimerkki jyrää edelleen. Olen siis kokonaisuutena toiveikas, vaikka taisteluita on vielä edessä.

Muutamia nerokkaita esimerkkejä lukuun ottamatta pelit luottavat edelleen liikaa television ja elokuvien keinoihin. Pelimedian vahvuus on vuorovaikutteisuudessa, jota meidän pitää pystyä edistämään myös tarinankerronnassa. Myös itse sisältö kierrättää usein tylsiä kliseitä eikä hahmoista löydy tarvittavaa vaihtelevuutta ja uskottavuutta. Muutokselle olisi tarvetta kohdeyleisön aikuistuessa. Samalla pelit löytävät älypuhelinten, tablettien ja sosiaalisten verkkojen kautta uusia segmenttejä.

Get Water!

Miten niin moni suomalainen päätyi Kanadaan pelejä kehittämään?

Tällä hetkellä vain yksi (minä) asuu täällä, kun taas muut työskentelevät etänä Suomesta. Daniela Yli-Kiikka viimeistelee opintojaan Kajakissa. Syy lienee puolittain (minun tapauksessani täysin) sattumassa ja puolittain toimitusjohtajamme Angeliquen suomalaisessa verkostossa. Daniela otti osaa Decoden kumppanuusohjelmaan ja asui täällä puoli vuotta työskennellen Get Waterin parissa. Minä päädyin projektiin puhtaasti oman kiinnostukseni kautta.

Millaisia tulevaisuudensuunnitelmia Decode Globalilla on?

Haluamme tehdä lisää Mayan tähdittämiä pelejä. Veden riittävyys on globaali haaste, joten tietoisuuden lisääminen on tärkeää. Maya taas sopisi täydellisesti viestinviejäksi. Halumme kokeilla jatkossa myös muita asetelmia, seikkailuja ja pelimekanismeja, toivon mukaan muuttaen maailmaa samalla!

Haluatteko jakaa vielä jotain muuta lukijakuntamme kanssa?

Peli on ilmainen ladata, joten käykää nappaamassa se App Storesta ja muuttamaa maailmaa pitäen hauskaa! Peli on luotu muistona Viivi Lintulalle. Viivi oli ihana persoona ja erittäin lupaava pelisuunnittelija. Me kaikki kaipaamme häntä.

Get Water!
Get Water!Get Water!
Get Water!Get Water!

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä