Suomi
Gamereactor
artikkelit

Aamiaisella Miyamoton kanssa

Aamiaispöytään istuminen Shigeru Miyamoton kanssa on ainutkertainen kokemus. GR Espanjan David Caballero osallistui juttutuokioon, kun Miyamoto vieraili Espanjassa vastaanottamassa palkintoa elämäntyöstään.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Paikalla oli noin tusina paikallismedian edustajaa. Pitkän matkan tehnyt Shigeru Miyamoto vastaili toimittajien kysymykseen lämpimästi hymyillen. Marion ja Zeldan luoja vieraili Espanjassa vastaanottaakseen Asturian ruhtinaan palkintoa, joka Miyamotolle elämäntyöstä viestinnän ja humanististen tieteiden kategoriassa. Tämän yhteyteen ympätyssä mediatapaamisessa käsiteltiin laajalti eri aiheita, mutta poimimme keskustelusta kymmenen mielenkiintoista hetkeä, joissa käsiteltiin Wii U:ta, Retro Studiosia sekä herra Miyamoton tulevaisuudensuunnitelmia. Lainaukset ovat Miyamoton kommentteja aiheeseen.

Wii U Gamepadistä
"Aloitimme [suunnittelun] siltä pohjalta, että melkein kaikilla käyttäjillä on ainakin yksi Wii Remote ja Nunchuck, ja ainakin yksi Wii Motionplus.

Uskomme, että kehittäjät voivat käyttää haluamaansa käyttöliittymää ilman vaikeuksia. Kehitämme nyt Pikmin 3:a, jota voi pelata erilaisilla tavoilla. Emme E3-messuilla näyttäneet vielä juuri mitään Wii U Gamepadistä, koska Wiimotella pelaaminen oli paljon hauskempaa."

Kaksi ruutua on parempi kuin yksi
"Pystyn helposti kuvittelemaan pelin, jossa käytetään sekä television että Gamepadin ruutua, tai räiskitään toisia Wii Remotella.

Tämä on mainos:

Kaikki riippuu ideoista... Hmm... [nauraa]. Nyt aloin miettiä, kuinka ohjelman saisi tekemään eron kahden ruudun välillä, mutta tämä on tekninen ongelma."

Retro Studios ja Zelda
"Idea Retro Studiosin kehittämästä Zelda-pelistä ei ole kaukaa haettu, mutta tähän asti Nintendo on suunnitellut ja käsikirjoittanut Zeldat ja tämän täytyy jatkua. Retro on täysin pätevä hommaan, mutta heidän täytyisi pysyä hyvin tiiviisti yhteydessä meihin, ja ulkopuolelta kommunikoiminen on aina hankalampaa. Retro toimii parhaiten silloin, kun he saavat olla hyvin itsenäisiä, mikä ei välttämättä ole paras vaihtoehto Zeldan kannalta."

Aamiaisella Miyamoton kanssa
Aamiaista sienien kera, totta kai.

Nintendo Land ja Pac-Man Vs:n perintö
"Kehittäjät voivat keksiä Nintendo Landin pohjalta erilaisia mekaniikkoja ja juttuja, mitä he voivat tehdä Wii U:lla, ja tästä nousee useita mielenkiintoisia projekteja sekä ideoita.

Tämä on mainos:

Loimme Pac-Man Vs:n Namco Bandai Gamesin kanssa. [Miyamoto suunnitteli sen yhdeksän vuotta sitten epäsymmetriseksi peliksi Gamecuben ja Game Boy Advancen välille -toim. huom.] Esittelimme sen E3:ssa ja se oli hauska, mutta se ei menestynyt. Vaikka Nintendo Landin konsepti on samankaltainen, on meininki kovin erilaista Wii U:lla."

Gamepadin ruudun koosta
"6,2 tuumaa on ideaalikoko. Se, että uuden iPad Minin ruutu on suunnilleen saman kokoinen, osoittaa meidän olleen oikeilla jäljillä. Teimme parhaamme suunnitellessamme uutta ohjainta, ja jokaista yksityiskohtaa tutkittiin ja harkittiin loputtomasti."

Miiversestä
"Miiversellä halusimme korostaa chattailua käsinkirjoitetun tekstin avulla antaaksemme sille hieman persoonallisuutta. Koska emme voi tietää, mitä ihmiset kirjoittelevat, tulemme myös valvomaan näitä viestejä. Viestejä voidaan jättää moniin peleihin, ja ystävät voivat antaa toisilleen vihjeitä kuinka edetä niissä. Se voi olla todella hauskaa."

Nintendon tulevaisuudesta verkossa
"En usko että Nintendo on muita jäljessä tullessaan nyt verkkoon. Olemme tutkineet verkkojärjestelmiä NESistä saakka ja ottaneet huomioon sen, kuinka monessa kodissa on hyvä verkkoliittymä.

Kokeilimme sitä Wiin ja DS:n kanssa, ja nyt Wii U:lla pelaajan täytyy olla verkossa. Olemme aina halunneet luoda konsolin, jossa on pelaajien iloa lisäävää verkkotoimivuutta, ja keräämämme tiedon mukaan nyt on sen aika."

Aamiaisella Miyamoton kanssa
Pikmin, Miyamoton oma suosikki.

Gamepadin käytöstä kolmannen osapuolen peleissä
"Seuraavan kolmen tai viiden vuoden aikana nähdään, kuinka moni kehittäjä alkaa tuottaa erityisesti kahdelle näytölle suunniteltuja pelejä. Nintendon pelit suunnitellaan jo nyt näin, ja Ubisoftilla sekä muutamilla muilla kehittäjillä on samanlaisia projekteja käynnissä."

Genressä pitäytymisestä
"Minun näkökulmastani on kolme tapaa [päättää mikä peli kehitetään]: tehdä joko peli, jota kukaan ei ole koskaan tehnyt, peli joka myy todella hyvin juuri nyt, tai peli joka on epäonnistunut kamalasti menneisyydessä, mutta jonka maine voidaan pelastaa. En metsästä mitään tiettyä genreä, mutta en oikeastaan mieti myöskään mitään tiettyjä pelejä. Inspiraatio iskee, ja sen mukana tarve luoda jotain uutta."

Tulevaisuudensuunnitelmista
"Juuri nyt minulla on kaksi tavoitetta: luoda mitä haluan ja luoda ryhmiä, jotka voivat luoda ilman minua. Jos jotain tapahtuisi minulle, en haluaisi kaiken vain pysähtyvän. Näen paljon mahdollisuuksia [Wii U:ssa], ja haluaisin tehdä vielä paljon asioita. Nyt useat tiimit työskentelevät sen parissa. Nintendo on työn touhussa vaikka minä olenkin Espanjassa!

Aamiaisella Miyamoton kanssa
Vaikein hetki uralla? Jokaisen konsolin julkaisu.


Ladataan seuraavaa sisältöä