Gamereactor pääsi katsomaan ennakkoon Apex Legendsin Season 7 - Ascensionin tarjontaa. Samalla haastatteluun saatiin Apex Legendsin peliohjaaja (Game Director) Chad Grenier. Mitä kaikkea seitsemäs kausi tuokaan tullessaan?
Gamereactor: Season 7 tuo mukanaan ristiin tallentamisen Originin ja Steamin kesken. Kehittyykö ominaisuus myöhemmin edelleen?
Grenier: Ristiin tallentaminen eri konsoleiden ja PC:n kesken on asia, jota aiomme tukea jatkossakin. Mutta ihan vielä työtä ei ole tehty. Toivottavasti näin kuitenkin käy tulevaisuudessa.
Gamereactor: Horizon, tämä uusi Legend, tuo mukanaan koko joukon uusia kykyjä pelaajien kokeiltavaksi. Voidaanko sanoa, että hänen tärkein kykynsä on liikkuvuus?
Grenier: Hän on painovoiman manipuloija, ja se mahdollistaa yhden jos toisenkin kiintoisan kikan. Näin tuli mieleen Black Hole Ultimate. Liikkuvuus on todellakin tärkeää, ja lopputulos on hieman erilainen kuin Octane tai Pathfinder.
Gamereactor: Horizonin Ultimate Black Hole on uskomaton. Millaisia haasteita tällaisen kyvyn suunnitteluun sisältyi?
Grenier: Se alkoi Titanfallin Gravity Starista. Titanfallissa tosin vain kuoli ja syntyi uudelleen, eikä kuolemisen hinta ollut läheskään yhtä korkea. Toisin sanoen Battle Royalessa kyky ei voi olla niin tehokas. Oli selvää, että sellaisenaan kyky olisi ollut ylivoimainen. Tuunailussa ja kokeilussa kesti hyvä tovi, ja lopulta kyvyn tehoa alennettiin melko tavalla. Seuraamme toki tilannetta, miten pelaajat uutta kykyä hyödyntävät. Ja tarvittaessa tasapainoa säädetään.
Gamereactor: Uusi kartta Olympus ottaa uuden lähestymistavan pelialueisiin, joissa ei voi olla. Aiotaanko samaa tehdä myös tulevissa kartoissa?
Grenier: En tiedä. Jokaisessa kartassa on oma tunnelmansa, omat ideansa ja oma suunnittelunsa. Mutta ehkäpä? Sitä ei tiedä. Jotain uutta tehdään kuitenkin aina uudessa kentässä. Tulevaisuuden tulevista asioista en voi puhua, mutta muutoksia ja uusia kikkoja on toki tulossa.
Gamereactor: Olympuksessa on useita kiinnostavia asioita tutkittavaksi. Onko tämä tärkeää, kun suunnitellaan Apex Legendsin karttoja?
Grenier: Se on aina tärkeää, ei ainoastaan Olympuksessa. Kartta on kuin Disneyland, jossa on paljon erilaisia toisistaan erottuvia paikkoja. Sitä paitsi niin isossa kartassa on oltava erottuvia maamerkkejä, tai muuten eksyminen on hyvin mahdollista. Taiteilijamme työstävät aina uusia ideoita, joita koetamme mahduttaa karttoihin mahdollisimman paljon.
Gamereactor: Uusi Trident-ajokki ei ole hyökkäävä vehje. Mikä johti valintaan tehdä ajokista aseeton?
Grenier: Haluamme pelimme keskittyvän tulitaisteluihin ja Legend-hahmoihin. Pelaaminen on rakennettu kolmen hahmon yhteistoiminnan ympärille. Jos mukana on ajokkeja, joiden avulla voi vain ajella toisten yli, se vain tuhoaisi kaiken saavutetun. Ehkä se olisi hauskaa jonkin aikaa, mutta vain jonkin aikaa.
Gamereactor: Onko Trident nyt avannut oven lisäajokeille Apex Legendsissa?
Grenier: Miksikäs ei. Ideoita kyllä riittää, mutta teemme asian kerrallaan. Mahdollisesti yritämme ajan kanssa kaikkia esiin tulevia ideoita.
Gamereactor: Clubs on toinen iso ominaisuus, jonka Season 7 tuo muassaan. Millä tavalla tätä ominaisuutta aiotaan kehittää?
Grenier: Sanoisin, että nyt ulos saadaan se Clubs 1.0. Tulevaisuudessa mukaan voisi lisätä enemmän saavutettavaa. Club-haasteita, Club-turnauksia. Ideoista ei ole pulaa. Homman nimenä on miettiä, mikä on tärkeintä, ja mihin paneutua ensimmäisenä.
Gamereactor: Juonipaljastuksia tekemättä, oliko jotain sellaista, jota et haluista huolimatta saanut mukaan Season 7:ään?
Grenier: On toki. Muutamaa asiaa en saanut mukaan julkaisuun. Joskus kyse on siitä, että ominaisuus on valmis, ja se halutaan julkaista, mutta se pidetään reservissä seuraavaa kautta varten. Haluamme hoitaa asiat loistavasti, emmekä ainoastaan hyvin. Ja tämä ei päde vain Season 7:ään, vaan kaikkiin kausiin. Kaikki mahtava julkaistaan, ja ne loput sitten vaativat vielä hieman kehitysaikaa.
<em>Kiitokset Respawnille ja Chad Grenierille haastattelusta. Apex Legendsin Season 7 - Ascension starttasi 4. marraskuuta 2020.