Apex Legendsin uusi kausi nimeltä Legacy alkaa 4. toukokuuta. Luvassa on uusi Legend-hahmo Valkyrie, ja Olympus päivittyy unohtamatta Titanfallin mukaan tuloa. Se isoin juttu on kuitenkin uusi pelimuoto, joka muuttaa Apex Legendsin menoa merkittävästi entiseen verrattuna.
Arenas-pelimuodossa on 3v3-menoa, joka toimii kuin pienen mittakaavan Rogue Company Apex Legendsissa. Aluksi valitaan oma Legend-hahmo normaalisti, jonka jälkeen rajoitetussa ajassa ostetaan Materials-roinaa. Näin varustetaan oma hahmo, ja sen jälkeen ollaan erityisesti suunnitelluilla pienemmillä kartoilla taistelemassa 3v3-meiningillä.
Idea on hyvin yksinkertainen: eliminoi vastustajat voittaaksesi erän. Kolmen voiton jälkeen on kokonaisvoitto kuitattu, mutta jos kuuden erän jälkeen tulos on 3-3, on seurauksena äkkikuolemaerä. Joukkueille annetaan enemmän Materials-roinaa, ja näin on aika tehdä selvää vastustajasta.
Arenas on suunniteltu nopeatempoisemmaksi, ja menoon sopeutuminen tuntuu olevan helpompaa verrattuna tavalliseen Battle Royaleen, koska pelimuodon tavoitteet ovat helpommin hahmotettavia. Mukana ei voi olla ulkopuolisena, koska ottelussa ei ole kuin kaksi kolmen hengen joukkuetta. Taistelut ovat aiempaa paremmin tasapainotettuja, koska kaikki ovat suunnilleen samalla viivalla uuden Materials-roinan ostamisvaiheen ansiosta.
Arenasin paras ominaisuus on, että se on loistava tapa oppia "talon tavoille" erilaisilla Apex Legendsin Legend-hahmoilla ilman tarvetta syöksyä suoraan Battle Royalen pariin. Taisteluihin voi suunnata varsin turvallisin mielin ilman pelkoa siitä, että ensimmäisen epäonnistumisen jälkeen peli on kokonaan ohi.
Julkaisussa mukana on kolme Arenas-karttaa: Party Crasher, Phaserunner ja Artillery, mutta muutama muukin on suunnitteilla kauden edetessä. Kokemukseni mukaan nämä kentät ovat yleisesti ottaen hieman liian kookkaita tällaiselle pelimuodolle. Battle Royaleen verrattuna kartat ovat pieniä, mutta 3v3-kokoonpanolle olisi hyötyä vieläkin pienemmistä kentistä. Tällä hetkellä pelaaminen suosii pitkän matkan "sniputtelua", mutta peli tarjoaisi parempaa viihdettä lähietäisyyden kohtaamisissa. Toisaalta joukkueet luonnostaan pitävät toisiinsa hieman etäisyyttä, sillä nyt ei ole mahdollista paeta taistelusta ja koota rivejä uutta yritystä varten.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Battle Royaleen on vaikea päästä sisään. Voi olla huomattavan hankala päästä mukaan kyytiin, kun vastassa on jo vuosia päivittäin pelannut aktiivinen yhteisö. Juuri siksi Arenas on niin mukava pelimuoto. Tarjolla on nopeita ja lyhyitä pelejä toimivassa ensimmäisen persoonan pyssyttelyssä. Jos siis Apex legends ei vielä ole tuttu, on Arenas hyvä mahdollisuus sukeltaa mukaan toimintaan.
Mutta mitä muuta sisältöä uusi kausi tuo mukanaan? Valitettavasti runsaasti hypetetty Titanfall-sisältö on sidottu vahvasti uuden Legend-hahmo Valkyrien tarinaan. Avaahan tämä uusia ovia jatkoa ajatellen, mutta ei kannata odottaa Titanfallin aseita Apex Legendsiin.
Valkyrie vaikuttaa olevan hyvin tasapainotettu ja kiinnostava uusi pelattava hahmo. Kyseessä on Titanfall-pahis Viperin tytär, mutta hän ei ole itse mechan ohjaaja. Valkyrie käyttää itse nikkaroitua rakettireppua, joka on koottu Titanin osista. Näin hän pääsee pakoon nopeasti, tai sitten korkeuksista tiedustelemaan maailman menoa. Ja hyvä onkin, sillä hahmoluokkana Valkyrie on Recon.
Valkyrien varustus mahdollistaa VTOL Jetsien avulla lentämisen rajoitetun matkan, kunnes polttoaine loppuu. Kyky käyttää polttoainetta toimii samalla tavalla kuin Overwatchissa Pharahilla. Toisin sanoen maassa on pysyteltävä tietyn ajan, jotta polttoaine ehtii palautua uutta lentoa varten. Valkyriella on myös Missile Swarm, jolloin määrättyyn paikkaan lähtee 12 rakettia. Tämä kyky on sitten miniatyyriversio Overwatchin Pharahin Missile Barragesta. Ultimatena on Skyward Dive, jolloin Valkyrie pinkaisee taivaisiin tiimikavereiden kera lentäen kentän toiseen päähän. Konsti tulee käyttöön siirryttäessä Battle Royalessa paikasta toiseen, tai ahdistajia paetessa. Valkyriella pelaaminen tuntuu hyvältä, ja lentämisen aikana hän on helppo maali. Toisaalta lentäminen mahdollistaa tehokkaan "spottaamisen".
Legacy tekee myös muutoksia Olympus-karttaan, eli siis kolmanteen Battle Royale -areenaan. Osaa kartasta peittävät nyt köynnökset, ja mukana on uusi pakkolaskun tehnyt romualus tutkimista varten. Verrattuna muihin uudistuksiin uusittu Olympus ei ole kummoinen. Uusi ase Bocek Bow on pelin ensimmäinen jousi. Kyseessä on pelin hiljaisin ase, joskaan ei kuitenkaan tyystin äänetön. Nuolet lentävät kauas, tarkasti ja hiljaa tuottaen osuessaan isosti vahinkoa. Oikealla tasapainotuksella jousi on hyvä lisä asevalikoimaan.
Apex Legends Legacy on yksi mielenkiintoisimmista päivityksistä koko pelin elinkaaren aikana. Lisäykset ja muutokset Arenas-pelimuoto etunenässään antavat odottaa hyvää myös jatkolta. Ohjaaja Chad Grenier paljastikin lehdistölle, että heillä on työn alla uusia pelimuotoja. Sekin selvisi, että tekijät toivovat Apex Legendsin olevan enemmän kuin pelkkä Battle Royale. Legacy näyttää olevan se ensimmäinen askel Apex Legendsin kehityksessä. 4. toukokuuta nähdään, miten kävi.