Mainz maaliskuun lopulla, 2011. Joukko journalisteja on kerääntynyt pöydän ympärille yhdessä Related Designsin, Blue Byten ja Ubisoftin edustajien kanssa. Joukossa ovat luova johtaja Dirk Riegert ja tuottaja Christopher Schmitz. Edessä seisoo Anno 1305:n jäätynyt logo, ja esittelijöiden alkusanat kertovat sarjasta ja sen suunnasta tähän asti. Kuulemma Anno 1404 tuntui luonnolliselta päätepisteeltä sarjalle sen nykymuodossa.
"Nyt meidän on otettava iso harppaus - tehtävä vallankumous evoluution sijaan", Schmitz lausuu ja traileri pyöräytetään käyntiin.
Hitaasti vanha logo siirtyy syrjään ja edessä aukenee uudenlainen maailma. Se ei ole kaunis tai rauhallinen kuin edellisissä osissa, eikä se esitä kaukaista menneisyyttä, vaan lähitulevaisuutta. Tervetuloa vuoteen 2070.
Muutos sarjan suunnassa on hämmästyttävä. Uusi visio on myös painostava verrattuna edellisten osien vehreisiin mantuihin ja kimmeltäviin meriin. Ruosteenruskea sävy leimaa mekanisoitua, robotisoitua maisemaa. Sikoja kuskataan tehtaisiin liukuhihnalla, pellot on huuhdeltu kasvustosta. Tuijotamme ruutua ja odotamme jotain, mikä paljastaisi koko näyn julkistukseen johtavaksi pilaksi. Sellaista ei kuitenkaan esiinny.
Christopher Schmitz vakuuttaa, ettei kyseessä ole aprillipila. Anno 2070:ssä kehittäjät käsittelevät kysymystä, mitä meidän maailmallemme käy tulevaisuudessa. "Jokainen voi kehittää erilaisia strategioita", Schmitz jatkaa. "Kaiken ei aina tarvitse nojata raskaaseen teollisuuteen, vaan pelaajat voivat myös tavoitella kestävää kehitystä."
Seuraava video esittää saaren Annon perinteisissä väreissä. Saarella on vihreitä niittyjä, pieniä taloja ja siellä täällä tuulimyllyjä. Kyse ei kuitenkaan ole menneisyydestä, sillä pilvien raosta pilkottaa kone, joka puhdistaa ilmaa. Futuristista science fictionia, kyllä, mutta kaikki pohjautuu tutkimustyölle, jota tehdään tänä päivänä.
Ennen pelinteon aloittamista kehittäjät kartoittivat huolellisesti pelin kuvaamaa ajanjaksoa. Kehittäjät puhuivat yliopistotason tutkijoille siitä, miten kehitys voisi nykyisyydestä edetä. Toimintatapa ei ole mitenkään uusi Anno-sarjassa, ja siinä missä ennen haettiin uskottavuutta historialliselle kaupunginrakentelulle, nyt tarkoituksena on tehdä sama lähitulevaisuuden puitteissa.
Mutta miksi Anno? Miksei peliä haluttu sijoittaa täysin uuteen sarjaan?
"Emme kehitä scifipeliä, joten pelissä ei ole alieneita eikä avaruusoopperaa", kehittäjä kuvailee. Esittelyn edetessä sanojen merkitys on helppo ymmärtää. Mukana on useita klassisia elementtejä Anno-sarjasta, kuten saaret, kaupankäynti ja laivat. Satama kuhisee toimintaa ja kaduilla näkyy runsaasti liikennettä. Tämä on se Anno, jonka muistamme. Oudosta tulee jälleen tuttua.
Anno 2070:ssä on kaksi pääjärjestöä. Ecot rakentavat arkkitehtuuriltaan kauniita rakennuksia ja pyrkivät sulautumaan luonnolliseen maailmaan niin hyvin kuin mahdollista. Tycoonit puolestaan ovat äärimmäisen tehokkaita, mutta jättävät rakennuksissaan niukasti sijaa estetiikalle.
Related Designs korostaa, ettei osapuolten haluta vajoavan välittömästi mieleen tuleviin stereotyyppeihin. Esimerkiksi ecoista ei haluta nukkavieruja puunhalaajia. Ja vaikka ecot ovat hienostuneempia kuin tycoonit, ne myös perivät korkeampia veroja.
Peliä ei ole myöskään jaettu hyvään ja pahaan. Pelimaailma on dynaaminen, ja vaikka jäljelle jäi paljon asioita joista kehittäjä ei voi vielä puhua, suunnitteilla on useita organisaatioita tai ryhmiä, joihin pelaaja voi liittyä. Niitä voisi verrata esimerkiksi nykypäivän Greenpeaceen ja Natoon. Organisaatioiden tuki antaa pelaajan päästä käsiksi eri asioihin, ja pelaaja voi helposti vaihtaa ryhmiä muokatakseen pelityyliään.
Luonnollisesti kaupunginrakennus on edelleen merkittävä osa Anno-kokemusta, mutta tulevaisuus on tuonut mukanaan omat erityispiirteensä. Esimerkiksi monumentit, jotka kuvastavat kaupungin luonnetta, on kyllästetty erikoisominaisuuksin. Suuret videoscreenit mahdollistavat räätälöidyn sisällön toistamisen. Pelaaja voi päättää, haluaako opettaa kansalaisiaan vai tuudittaa ne pehmeisiin sanoihin, joiden avulla kansaa voi manipuloida. Tällaiset vaikutusmahdollisuudet ovat yksinkertaisia mutta samalla nerokkaita, ja ehkäpä ne vihjaavat hieman Anno 2070:n pelillisistä mahdollisuuksista.
Loistavan metropolin rakentaminen vaatii kuitenkin työtä. Pelin alussa on vain pieni kelluva saari - eräänlainen arkki -, jonka perustuksilta koko urakka alkaa. Saari tarjoaa telakan, jossa voi rakentaa laivoja, ja laskeutumisalustan ulkomaailmasta tuleville tuontituotteille.
Kehittäjät mainitsivat huvipuistoja, hotelleja ja tutkimuslaitoksia muutamina esimerkkeinä peliin vielä lisättävistä ominaisuuksista. Ympäröivien alueiden tutkimisesta palkitaan bonuksilla, ja vesiltä voi löytää kellumasta vaikka hylätyn lentotukialuksen, joka toimii kauppapaikkana pimeästi myytäville harvinaisille esineille.
Vuonna 2070 ei tietenkään tuoteta pelkästään tuotteita, vaan myös energiaa. Pelkän energiantuotannon varassa kiikkuminen tuo kuitenkin omat ongelmansa, sillä vanhan maailman luonnonkatastrofit on korvattu ihmisten tuottamilla katastrofeilla. Yllättäen öljylautta räjähtää ja sylkee hurjia määriä mustaa kultaa mereen. Vuotoa tukkimaan lähetetään palomiehiä ja torjuntaveneitä, mutta koska aiemmin kaikki kustannukset oli katettu öljyllä, törmäämme nopeasti tilanteeseen, jossa tilanteen pelastamiseksi ei olekaan enää rahaa. Opetus on selvä: pelissä kannattaa ulottaa verkkonsa laajalle eikä luottaa riskaabeliin teknologiaan.
Öljykatastrofi saattaa tuoda mieleen BP:n öljyvuodon Yhdysvaltain edustalla, mutta kehittäjä ei halua osoitella ja moralisoida. Anno 2070:ssä ei ole oikeaa tai väärää toimintatapaa. Related Designsin mukaan kummallakin osapuolella on vahvuutensa ja heikkoutensa. Jää vielä nähtäväksi, onnistuuko kehittäjä tasapainotuksessa ja tarjoamaan pelaajille kaksi erilaista mutta tasa-arvoista suuntaa ilman puolueellisuudenhäivää - Anno 2070 lisää sarjaan myös ydinvoiman, joka on Japanin tapahtumien takia monille herkkä aihe.
Kaikista muutoksista huolimatta Related Designsilla on yksi ohjenuora, josta ei missään nimessä haluta lipsua: Annon on pysyttävä Annona. Ja tässä kehittäjät ovat mielestään onnistuneet.
Ennen tulevaisuuteen hyppäämistä studio leikitteli lähestulkoon kaikkien mahdollisten aikakausien kanssa. Skenaarioita harkittiin aina kivikaudelta kaukaiseen tulevaisuuteen asti, mutta lopulta 2070-luvun todellisuus voitti. Kuusikymmentä vuotta tulevaisuuteen on vielä aika, jonka kaikki voivat jotenkuten kuvitella, ja samalla pelimekaniikka ei ole - tekijätiimin sanoja lainaten - "vanhaa viiniä uudessa pullossa". Ja kaikista lisäyksistä huolimatta Anno 2070 tarjoaa myös monia piirteitä, jotka fanit tunnistavat.
Anno 2070 tuo tuulahduksen raikasta ilmaa pelisarjaan. On jännittävää nähdä, kuinka syvälliseksi Related Designsin tulevaisuudenvisio lopulta muotoutuu. Taipuuko Anno aseelliseen liikekannallepanoon vai säilyttääkö se kaupan ja diplomatian pasifismin. Toistaiseksi kehittäjät tyytyivät sanomaan vain sen, että asevoimat eivät näyttele samanlaista roolia kuin aiemmissa osissa. Lisätietoja joudutaan odottamaan vielä jonkin aikaa, mutta näytetyn perusteella peli on tarkoin harkittu harppaus uuteen aikaan.