En yleensä pidä peleistä, jotka sekoittavat erilaisia lajityyppejä toisiinsa. Animal Wellin on tehnyt indiekehittäjä Billy Basso, ja sen tapa yhdistää erilaisia lajityyppejä toisiinsa on jotain, mitä en ole aiemmin kohdannut.
Animal Well on pinnalta katsoen perinteinen pikselinen metroidvania, jossa vaaditaan paljon tarkkoja hyppyjä. Mukana on kuitenkin paljon kiinnostavaa tutkimista, ja runsaasti hyvää pulmailua. Eri osa-alueet nivoutuvat yhteen tavalla, joka tekee kumarruksia niin Castlevanian, Metroidin kuin Braidin suuntaan.
Animal Wellissä pelaaja on nimetön ja muodoton läjä. Tavoitteena on tutkia tusinoittain maanalaisia luolia, joissa on loikittava, kiivettävä, heiluttava ja syöksähdeltävä erilaisten esteiden ja pulmien ohi ja läpi. Samalla on välteltävä niitä alamaailman elukoita. Loppuratkaisu on yllättävä. Vastaan tulee paljon erilaisia tilanteita, eikä yksikään niistä ole ennalta arvattava. Billy Bassolta kesti seitsemän vuotta kehittää pelinsä, ja uskon sen. Jokainen kohta ympäristössä, jokainen pulma ja jokainen kohtaaminen pahiksen kanssa on ajatuksen kanssa suunniteltu.
Parasta on ehkä ohjaus, sillä se toimii kuin ajatus. Harvemmin olen pelannut kaksiulotteista peliä, joka vaatii tuhansittain tarkkoja hyppyjä ilman, että missään vaiheessa ohjaus tuntuu muulta kuin sujuvalta ja tarkalta. Kun siis vikaan hyppää, ei se turhauta vääristä syistä.
Grafiikka on onnistunutta juuri oikealla tavalla. 8-bittisen kaltainen grafiikka on tummaa ja violettia väritykseltään, ja juuri siitä pidän. Harmillista on musiikin vähäisyys. Aluksi luodaan onnistuneesti tunnelmaa, mutta ajan kuluessa jää kaipaamaan enemmän tunnelmaa luovaa musiikkia. Mutta jos sitä musiikin vähäisyyttä ei lasketa, on Animal Well nautittava indiehelmi.