Alien: Isolationin pääsuunnittelija Gary Napper on kertonut haastattelussa, että peli on mahdollista läpäistä tappamatta ketään.
Napperin mukaan kyseessä ei ole niinkään haaste, vaan jotain, joka hänen mielestään sopii hahmoon. Kyseessähän on kuitenkin Ripleyn suvun edustaja, eikä näillä ole taipumusta ammuskella siivilejä vain, koska nämä seisovat jonkin katkaisimen tiellä, Napper muotoili.
Napper kertoi myös pelin tehtävärakenteesta, joka nojaa avaruusasemaan realistisena paikkana, jossa ovet eivät mene aina lukkoon selän takana. Sen sijaan avoimien paikkojen määrä kasvaa pelin edetessä, ja jo nähdyissäkin paikoissa tapahtuu asioita, joten ne eivät jää ns. "suoritetuiksi".
Vapaan liikkuvuuden varjopuoli, ainakin pelin päähenkilölle, on tietenkin se, että murhanhimoinen ksenomorfi voi myöskin lymytä ihan missä tahansa.