Aion erottuu positiivisesti edukseen heti kättelyssä. Hahmonluontityökaluissa olevilla liukusäätimillä voi muokata pelihahmoaan todella vapaalla kädellä, niin kasvojen kuin ruumiinmuotojenkin osalta. Jos nippelien säätäminen ei kuitenkaan iske, on tarjolla liuta valmiita kasvovaihtoehtoja, joihin voi yhdistää haluamansa vartalopohjan. Varsinaisia rotuja ei kuitenkaan ole olemassa, vaan pelin kummankin osapuolen hahmot ovat ihmismäisiä olentoja. Tämä tietysti rajoittaa kustoimoinnin vapautta, vaikka siivet selästä löytyvätkin. Graafisen tyylin animevaikutteet näkyvät selvästi, ja esimerkiksi valtaosa tarjolla olevista hiustyyleistä on jäljitettävissä kyseiseen tyylisuuntaan. Hahmoluokkia pelistä löytyy kahdeksan, ja ne kattavat käytännössä kaikki verkkoroolipelien perusroolit iskuja kestävästä tankista lasileukaiseen parantajaan.
Pelattavuudeltaan Aion on pitkälti tutun tuntuinen massiiviroolipeli. Perustoiminta pyörii tehtävien tekemisen ja pelimaailmasta löytyvien vihollisten listimisen ympärillä. Tehtäväsisältöä ei ainakaan alkuvaiheessa ole ylenpalttisesti -- tasojennousun kannalta katsoen ei ole järkevää jättää montakaan tehtävää suorittamatta, ellei puuttuvaa kokemuspistemäärää ole valmis paikkaamaan puhtaalla mörköjahdilla. Tehtäväsisältö ei tarjoa mitään ennennäkemätöntä, vaan se on käytännössä samaa, tutuksi tullutta tavaroiden keräilyä ja määrätyn vihulaislauman tappamista. Tekijöiden mukaan peliä valmisteltiin länsijulkaisua varten vähentämällä itseääntoistavaa jauhamista, mutta valtaosa sisällöstä on edelleen pitkälti juurikin sitä itseään. Tämä kertonee kuitenkin enemmän alkuperäisen version pelisisällön vaihtelevuudesta.
Ammatillista puuhastelua Aionista löytyy melko perinteisessä muodossa. Pelaaja voi opetella kaikki saatavilla olevat käsityötaidot, joskin mestaritason saavuttaminen on mahdollista vain kahdessa ammatissa. Tavaroiden työstäminen on palkitsevaa, sillä ammatit tuottavat käyttökelpoista tavaraa pelielämän helpottamiseksi. Toisaalta tekeminen on jälleen kovin yksinkertaisten asioiden toistoa, joka voi aiheuttaa ammatinharjoittamisen kariutumista mielenkiinnon puutteeseen. Täyden pelikokemuksen haluavat saavat kyllä tasojen nostamisesta tuntikausiksi puuhaa.
Oman lukunsa pelielämykseen tuovat keräilytaidot, joita pelissä on kaksi. Maanpäällisen ja ilmasta löytyvän roinan keräämistaitoja tarvitaan käsityötarvikkeiden hankkimiseen, mutta Aionin maailmasta löytyy myös paljon keräilytehtäviä. Varsinkin sälän haaliminen ilmasta on turhauttavan työlästä puuhastelua, sillä rajallinen lentoaika vaatii jatkuvaa maanpinnalle palaamista. Keräilytaitojen ylläpitäminen vaatii myös lähes kaiken vastaan tulevan noukkimista, eikä pelissä voi keskittyä vain valitsemansa ammatin tarpeisiin.
Lentotaito on olennainen osa Aionin pelaamista, sillä mainitun keräilyn lisäksi se on myös taistelullinen elementti, sekä ainoa liikkumista nopeuttava keino. Ratsuja pelissä ei nimittäin ole, ja siipiäkin voi käyttää tiettyjä lentoalueita lukuunottamatta vain alamäissä liitämiseen. Siipien ulkoasua voi myös muokata mieleisekseen pelistä löytyvien parannusten avulla, joita hyödyntämällä myös lentonopeutta sekä lentoajan pituutta voidaan parantaa.
Aionin maailma on monipuolinen ja kaunis. Peli tuntuu parhaimpina päivinään todella koukuttavalta, mutta huonoimmillaan sen pelillinen tarjonta tuntuu puuduttavalta toistolta. Missään nimessä huonosta pelistä ei siis ole kyse, mutta monet saattavat kokea sen huonolla tavalla työläänä ja tiettyjen anteeksiantamattomien pelimekanismien vuoksi vaikeana. Jos Aionista tykkää, on luvassa varmasti todella pitkäikäistä viihdettä.